Innhold (content?!)
Javisst er innhold viktig. Medielandskapet har gått, og går fortsatt gjennom en rivende utvikling. Det virker i grunnen som om det bare går fortere og fortere. Redaktørstyrte medier har mistet mye av sin definisjonsmakt på godt og vondt, og medielandskapet er mer og mer fragmentert. Skal du nå ut til ditt publikum i dag er du først og fremst avhengig av å forstå det grunnleggende.
Hva er så det grunnleggende? Alle har agenda, også du eller ditt selskap har et budskap dere ønsker å nå ut til en bestemt målgruppe med.
- Selvfølgelig vet du hva du ønsker å nå ut med, ikke sant?
- Og du vet også selvsagt hvem du ønsker å nå, eller?
- Da har du kanskje gjort deg opp en tanke om hvilke kommunikasjonskanaler som egner seg best for å treffe din målgruppe…
Ok, også...
Vi forutsetter at ovenstående er på plass, og det er da vi kommer til innholdsbiten, eller hvordan om du vil. For å sikre at ditt budskap når din målgruppe er det nemlig ikke nok å segmentere og promotere på et gitt medium. Innholdet må også være av en type som fanger oppmerksomheten til målgruppen din. Hvis ikke kan du bare glemme å få formidlet budskapet ditt. I dagens mediehverdag så er det så mange stemmer som krangler om oppmerksomheten, og om ditt budskap ikke oppfattes som interessant og relevant med en gang så er slaget tapt. Og akkurat det slaget tar ikke lang tid! Det betyr at kravet til innholdet skjerpes. I dagens nyhetsstrømmer på sosiale medier ser det dessverre ut til at det syndes mye på dette punktet. Man kan nesten mistenke at mange går på tomgang og tenker at det bare er om å gjøre å få ut noe på sine plattformer. Det er mangel på gode historier, og de er ofte fulgt opp med bilder som både er dårlige rent teknisk og komposisjonsmessig. Man skal være spesielt godt motivert for å forsøke å gå inn i innholdet. Vi scroller derfor videre, for det er jo alltids noe annet som fenger mer. Det fanger algoritmene opp også, og jo flere ganger du blir «forbiscrollet» jo mindre er sjansen for at algoritmen viser frem ditt innhold til din målgruppe. Og da har du jo tapt slaget på nok en front.
Vær kritisk
Hvordan skal du forholde deg til dette da? Jo, vær kritisk til hva du eller ditt «digitale byrå» poster for deg. Husk at byrået tjener gode penger på at du poster, så de er selvsagt opptatt av å poste ofte. Dette gir seg utslag i råd om stor hyppighet for å sikre synlighet. Men som vi har sett over, hvis man ikke har noe å komme med som oppleves som interessant eller relevant så kan det være like greit å sitte stille. Det rådet får du neppe av et digitalt byrå, men om det som planlegges publisert ikke holder mål så er nok det best å la være.
Skap interesse
Så var det å skape interessant innhold for din målgruppe da? Å forstå målgruppen er en selvfølge, og kanskje kan man benytte en god forståelse av målgruppen til å komme med uvante vinklinger på ditt innhold. Mange ganger har jeg opplevd at kunnskap om målgruppen har åpnet nye dører å kommunisere på. Hva med å få noen andre til å formidle noe om deg? Hva er den grunnleggende målsetningen din? Finnes det andre veier å nå den målsetningen på? Kan du benytte deg av retoriske grep for å definere omtale? Hvorfor skal din målgruppe bry seg om akkurat dette? Hva skal gjøre dette innholdet interessant for dem?
Som du sikkert skjønner er jeg kritisk til en del av innholdet som produseres i dag. På det jevne mener jeg at det kastes bort mange kroner på svakt innhold som jeg vanskelig kan se for meg at engasjerer eller treffer. Selvfølgelig finnes det også gull der ute, men jeg synes det går langt mellom høydepunktene. Selvfølgelig tar jeg gjerne en prat med deg om du ønsker å sparre om innholdet ditt, så kan du undersøke om jeg har ordene mine i behold.
I dag publiserer jeg innhold for blant annet: